Intervju med Joakim Dettner (STAC)
Publicerades 23 juli 2017, klockan 21:18 av Christian Direnius

STAC-2014_179
Pressbild: STAC – Scandinavian Top Athletic Center

STAC och KRIF Hockey har i flera år haft ett samarbete kring spelarnas träning. Kan du förklara lite mer vad detta innebär?
– Samarbetet mellan Stac Idrottsmedicin & Naprapatmottagning har pågått under väldigt många år i olika omgångar, senaste omgången är från och med 2012-13 och fortfarande rullande idag fast i mindre omfattning. Vi har tidigare år sponsrat med 4 träningspass i veckan under både försäsong och högsäsong, det gäller säsongerna 2013-14, 2014-15 och 2015-16. Vi har under dessa åren även varit huvudsaklig instans för akuta idrottsmedicinska bedömningar och behandlingar. I år kör laget Stac Screening för alla spelare på STAC. Efter screeningen skapar vi individuella upplägg som adresserar de största luckorna i fysen. Detta skall åtgärdas på 1-3 träningsveckor, sedan sker sommar-/försäsongsträning med typiskt STAC-upplägg kryddat med några av istränare Ljusterängs favoritövningar.

I flera intervjuer som gjorts med spelarna inför säsongen har man nämnt STAC och träningsmöjligheterna som en klart bidragande anledning att man sökt sig till KRIF eller att man skriver på nya kontrakt. Hur känns det att få den uppskattningen av spelarna?
– Att få kred för bra jobb och grymma resultat känns mycket bra. Det driver en framåt. Extremt många spelare som byggts upp fysiskt på STAC och spelmässigt i KRIF Hockey, har nått Hockeyallsvenskan eller SHL. Det har givit ringar på vattnet. Alla inblandade i den processen kan ta åt sig av resultatet. Bra jobbat!

Det är ju inte bara KRIF-spelare som ni jobbar med, utan ni har klienter i de allra flesta hockeyligorna runt om i världen. Är det någon liga du känner att du saknar?
– Precis, jag har hjälpt en hel del spelare att ta nästa kliv, och till och med göra stora avtryck i NHL, AHL och KHL, liksom SHL och HA. Två exempel från varsin ända av dessa ligor, som kan nämnas som typiska exempel på vad som händer när man tränar rätt för både sitt individuella nuläge och behov är Victor Hedman i Tampa Bay Lightnings (som jag tränat och skapat all programdesign för sedan våren 2013) och Jacob Nilsson Mora IK (som jag tränat och skapat all programdesign sedan våren 2016). De har rockat ganska fett i sina respektive miljöer, och att de uppgraderat sin fysiska status markant. Jag saknar ingen liga i min portfölj direkt, numera är ju även min grymma klient sedan 2013, Marcus Paulsson i SHL, han lirade tidigare i NLA (Schweiz) och vann skytteligan ena året och serien det andra året.

Har gått förbi STAC någon gång när ni kört träning med spelare från olika lag och ligor. Skiljer det mycket mellan spelnivåer om man ser till mätbara resultat på övningar?
– Det skiljer ganska mycket om man ser till genomsnittliga fysvärden mellan tex div 1 och HA, mellan HA och SHL, mellan SHL och NHL. Den högre serien har alltid tydligt bättre medelvärden i alla tester, jämfört med en lägre serie. På enskilda individer och för enskilda värden, kan det dock vara jämnt mellan ligorna. Före detta KRIF-spelaren Daniel Olsson Trkulja, som för övrigt numera har klubbadressen Linköping HC i SHL, är ganska signifikativt för vad vi hjälper spelare att skapa på STAC eller med Stac-upplägg. Han hade rekordet på 5.19 sekunder på 4 x STAC 10-5-10 meter under nästan 2 år. Det slogs dock nyligen av Hampus Lindholm (Anaheim Ducks i NHL) 5.15 sekunder, och bara häromdagen slogs det igen av Jacob Nilsson (Mora IK) på ett av våra STAC Small Group Hockey-pass, lasertidtagningen visade 5.08 sekunder, vilket är sjukt bra.

I stort sett alla elitidrottare drabbas av skador under sina karriärer. Är det någon skada som är vanliga bland hockeyspelare som man tränar extra för att förebygga?
– Höftböjarskador, adduktor(inåtförarmuskler)skador, axelskador, hand-/handledsskador, trubbigt våld, samt nack-/skallskador med commotio (hjärnskakning), är vanligast. Senaste 10 åren har jag lagt väldigt mycket mera tid på att verkligen bygga en stabil, funktionell kropp inifrån och ut, speciellt gällande förmågan att stabilisera och kontrollera sitt eget bäcken som en enhet ihop med ländrygg och ben. Det förebygger och förbereder för hockey på ett mycket effektivt sätt. Vi tränar alltid extra på kontroll och stabilitet i höftleder, axel-/skulderleder samt nacke på ishockeyspelare. Det går inte att slarva där, Om man vill träna och spela med minimal skadeprofil.